torstai 7. lokakuuta 2010

Tekijänoikeudet

Tekijänoikeuksien suhteen opettajilla on paljon huomioitavaa. Nykyisin lapset, mutta yhtälailla aikuisetkin rikkovat paljon tekijänoikeuksia. Netistä ladataan jatkuvasti kuvia, musiikkia ja leffoja, eikä sitä edes pidetä erityisen vääränä. Opettajan on kuitenkin opetettava, että tämä on väärin ja kerrottava säännöistä. Jos lapsen kotona jatkuvasti rikotaan tekijänoikeuksia voi lapsen olla aika vaikea ymmärtää, ettei niin saisi tehdä.

Opetusmateriaalia tehtäessä olisi helppoa ottaa vaikkapa kuvia ja musiikkia netistä tai kopioda erilaisia materiaaleja oppilaille. Koulussa onkin oltava tarkkana, ettei tule rikkoneeksi tekijänoikeuksia. Tuskin esimerkiksi karttoja kopioitaessa tulee heti mieleen, montako kopiota saakaan ottaa. Tai kuinka rajoitettua esimerkiksi elokuvien tai videopätkien näyttäminen on. Säännöt on siis tunnettava ja onnistuttava myös noudattamaan niitä, vaikka niiden rikkominen omaa työtä saattaisi helpottaakin. Materiaalia olisi netissa tarjolla paljon ja helposti ja sillä voisi olla opetukselle hyvinkin uutta annettavaa.   

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti