Kävin opettelemassa Habbo-hotellin käyttöä. Sinällään jännä oli käydä, kun olen kuullut ja lukenut Habosta paljonkin, mutten ole tiennyt, mistä siinä oikein on kyse.
Kirjautuminen kävi helposti ja ainakaan sähköpostitunnuksilla kirjautuessa ei ikää kyselty. Huoneessani silmiini osui ensimmäiseksi, kuinka helppoa Habossa on käyttää rahaa. Kaikki "hienot" jutut tuntuivat maksavan, joten aktiivisilla käyttäjillä rahaa varmasti menee. Myös Habossa tekemäni asiat kerryttivät pisteitä, joilla olisi saanut hankittua tavaraa. Eli käyttäminen vaatii sekä rahaa että aikaa. Jotkut huoneista, joissa vierailin olivat hyvinkin täynnä kaikenlaista ja varmaan kavereiden välillä on myös kilpavarustelua. Huoneeseen on saatava tavaraa, kun muillakin on.
Juttelu huoneissa tuntui olevan vilkasta ja pyöri paljon kouluasioiden ympärillä. Eräässä huoneessa keskusteltiin koulupäivän pituudesta, toisessa siitä paljonko tuli läksyä. Nimimerkillä toimiminen antaa lapsille helpon tavan puhua aremmistakin asioista. Toisaalta lapselle olisi kerrottava siitä, että nimimerkkien takana voi olla kuka tahansa. Liian luottavainen ei siis pidä olla.
Chatteihin verrattuna oman ja muiden hahmojen näkeminen tuo käyttämiseen hauskan lisän. Habon käyttö on nykylapsille hieman sama kuin omat nukkeleikit olivat lapsena, kun puetaan hahmoja ja sisustetaan niiden koteja. Toki tämä leikkimäisyys voi myös saada unohtamaan, etteivät kaikki käyttäjät leikikään ihan yhtä rehellisesti. Eikä netin kautta leikkiminen saa myöskään korvata ihan oikeiden kavereiden kanssa leikkimistä. Tässä on jälleen vanhempien vastuu: habboilu (tai muukaan koneella olo) ei saa viedä lapsen kaikkea vapaa-aikaa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti