perjantai 1. lokakuuta 2010

Kuvagalleriat

Tutustuin kolmeen kuvagalleriaan. Näistä ainoastaan Irc-galleria oli minulle ennestään tuttu. Se tuntui olevan gallerioista kypsimmästä päästä ja ilmeisesti edelleen hyvin suosittu. Osa irc-gallerian kuvista oli hyvinkin paljastavia, mutta näin myös profiileita, joissa esiteltiin esim harrastuksen kuvia.
Kuvake tuntui kaikkein hurjimmalta sivustolta. Etenkin tyttöjen kuvat olivat suurimmaksi osaksi poseeraamista ja itsen esittelyä. Ikävältä tuntuu, että teini-ikäisten kuvat ovat sivustolla kaikkien arvioitavana. Vielä enemmän sivustossa häiritsee ominaisuus, että kuvia voi kuka vaan ladata kännykkäänsä taustakuvaksi. Käyttäjät ovat vielä niin nuoria, etteivät välttämätt edes mieti, mihin käyttöön se oma kuva päätyy. Ja kun kaikki näkevät kuvasi, niin paine laittaa omia kuvia sivustolle voi olla kova, kun kerran kaveritkin siellä itseään esittelevät.

ii2 meni jossain kahden edellisen sivuston välillä. Käyttäjien kuvat olivat usein paljastavia, mutta galleriassa oli muutakin sisältöä. Esimerkiksi keskusteluilla tuntui olevan suuri rooli.

Vanhempainillassa kertoisin erilaisista gallerioista ja niiden hyvistä ja huonoista puolista. Galleriat voivat olla nuorille tärkeitä kavereiden tapaamispaikkoja ja mahdollistavat omista kiinnostuksen kohteista juttelun. Vanhempien olisi kuitenkin syytä seurata lastensa netin käyttöä, ettei ihan millaisia tahansa kuvia päädy kaikkien katseltavaksi. Sivustojen käyttäminen on niin helppoa lapselle, että käyttämisen valvonta jää väkisinkin vanhempien huoleksi.  

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti