torstai 28. lokakuuta 2010

Wikit

Wikiä olen nyt käyttänyt kahdessa eri tehtävässä. Ryhmätöiden tekoon se tuntuu hyvältä välineeltä silloin, jos ei ole mahdollisuutta tehdä työtä kasvokkain. Toki ideointi on toimivampaa, kun ryhmä kokoontuu samaan paikkaan, mutta ajan löytäminen tähän on hankalaa.

Wikiin on helppo kerätä ideoita kaikilta ja sitten työstää niitä eteenpäin. Muut vaihtoehdot viestin saamiseksi kaikille olisivat varmaan sähköposti tai facebook. Sähköpostia tulee kuitenkin muutenkin liikaa ja vuorotellen asioihin vastaaminen on hankalaa. Facebookia taas kaikilla ei ole.

Luulen, että wikiä tulee ryhmätöihin käytettyä myöhemminkin ja varmaan myös oppilaiden kanssa voisin tulevaisuudessa sitä hyödyntää. Luokan kanssa wiki voisi ryhmätöiden lisäksi toimia luokan yhteisten projektien tai vaikka luokkaretken suunnittelussa. Myös oppilaiden vanhemmilla voisi olla luokkaretki-wikiin pääsy ja näin mahdollisuus kommentoida jo suunnitteluvaiheessa.

maanantai 11. lokakuuta 2010

Joutsenet

 Syksyllä 1962 joutsenet pysähtyivät Komppilan pellolle lepäämään.
Posted by Picasa

Picasan käyttäminen oli hyvin helppoa esimerkiksi photoshoppiin verrattuna. Toki muokkausmahdollisuudet ovat paljon rajotetummat, mutta perusmuokkausta saa kuitenkin helposti tehtyä. Suuri etu on ohjelman ilmaisuus, kun ei koululle kuitenkaan voitaisi kaikille ostaa photoshoppeja käyttöön. Sopivassa tilanteessa voisin Picasaa hyvinkin käyttää oppilaiden kanssa. 

torstai 7. lokakuuta 2010

Tekijänoikeudet

Tekijänoikeuksien suhteen opettajilla on paljon huomioitavaa. Nykyisin lapset, mutta yhtälailla aikuisetkin rikkovat paljon tekijänoikeuksia. Netistä ladataan jatkuvasti kuvia, musiikkia ja leffoja, eikä sitä edes pidetä erityisen vääränä. Opettajan on kuitenkin opetettava, että tämä on väärin ja kerrottava säännöistä. Jos lapsen kotona jatkuvasti rikotaan tekijänoikeuksia voi lapsen olla aika vaikea ymmärtää, ettei niin saisi tehdä.

Opetusmateriaalia tehtäessä olisi helppoa ottaa vaikkapa kuvia ja musiikkia netistä tai kopioda erilaisia materiaaleja oppilaille. Koulussa onkin oltava tarkkana, ettei tule rikkoneeksi tekijänoikeuksia. Tuskin esimerkiksi karttoja kopioitaessa tulee heti mieleen, montako kopiota saakaan ottaa. Tai kuinka rajoitettua esimerkiksi elokuvien tai videopätkien näyttäminen on. Säännöt on siis tunnettava ja onnistuttava myös noudattamaan niitä, vaikka niiden rikkominen omaa työtä saattaisi helpottaakin. Materiaalia olisi netissa tarjolla paljon ja helposti ja sillä voisi olla opetukselle hyvinkin uutta annettavaa.   

perjantai 1. lokakuuta 2010

Facebook

Olen ollut pari vuotta Facebookin käyttäjä. Liityin, kun kaverit tuntuivat enemmän ja enemmän kommunikoivan sitä kautta. Ja helppoahan facebookissa onkin pitää yhteyttä kavereihin. Toistaiseksi oma käyttöni on sille tasolle jäänytkin eli en ole innostunut kasvattamaan eläimiä farmilla tai tekemään jatkuvasti uusia testejä. Facebookissa on kuitenkin mahdollista pitää yhteyttä muihin hyvinkin monella tavalla, mikä on vaan positiivista. Kaikki kun voivat itse päättää, missä kaikessa haluavat olla mukana.

Viime harjoituksissa puhuttiin, että jos oppilaita ottaisi kaveriksi, niin voisi olla erityinen ope-profiili oppilaita varten. Tämä olisi mielestäni hyvä ratkaisu. Omiksi kavereikseni en oppilaitani välittäisi ottaa, henkilökohtaiset asiani pitäisin mielummin poissa luokan tiedosta. Mutta samalla facebook voisi olla kanava, jonka kautta lapset voisivat ottaa yhteyttä aremmissakin asioissa. Opettajalle kasvotusten juttelemaan tuleminen voi olla joillekin turhan hankalaa, mutta tutun facebookin kautta asian kertomisen kynnys olisi ehkä matalampi.  

Heti ei tule mieleen, miten facebookia voisi kouluaineiden oppimiseen käyttää. Toki luokalla voisi olla Facebookissa oma ryhmä, jossa käsiteltäisiin luokan ja koulun yleisiä asioita. Ryhmä saisi ehkä luokan työilmapiiriä nostettua, kun kaikkien luokkakavereiden kanssa olisi helppo jutella netin kautta.

Habbo-hotelli

Kävin opettelemassa Habbo-hotellin käyttöä. Sinällään jännä oli käydä, kun olen kuullut ja lukenut Habosta paljonkin, mutten ole tiennyt, mistä siinä oikein on kyse.

Kirjautuminen kävi helposti ja ainakaan sähköpostitunnuksilla kirjautuessa ei ikää kyselty. Huoneessani silmiini osui ensimmäiseksi, kuinka helppoa Habossa on käyttää rahaa. Kaikki "hienot" jutut tuntuivat maksavan, joten aktiivisilla käyttäjillä rahaa varmasti menee. Myös Habossa tekemäni asiat kerryttivät pisteitä, joilla olisi saanut hankittua tavaraa. Eli käyttäminen vaatii sekä rahaa että aikaa. Jotkut huoneista, joissa vierailin olivat hyvinkin täynnä kaikenlaista ja varmaan kavereiden välillä on myös kilpavarustelua. Huoneeseen on saatava tavaraa, kun muillakin on.

Juttelu huoneissa tuntui olevan vilkasta ja pyöri paljon kouluasioiden ympärillä. Eräässä huoneessa keskusteltiin koulupäivän pituudesta, toisessa siitä paljonko tuli läksyä. Nimimerkillä toimiminen antaa lapsille helpon tavan puhua aremmistakin asioista. Toisaalta lapselle olisi kerrottava siitä, että nimimerkkien takana voi olla kuka tahansa. Liian luottavainen ei siis pidä olla.

Chatteihin verrattuna oman ja muiden hahmojen näkeminen tuo käyttämiseen hauskan lisän. Habon käyttö on nykylapsille hieman sama kuin omat nukkeleikit olivat lapsena, kun puetaan hahmoja ja sisustetaan niiden koteja. Toki tämä leikkimäisyys voi myös saada unohtamaan, etteivät kaikki käyttäjät leikikään ihan yhtä rehellisesti. Eikä netin kautta leikkiminen saa myöskään korvata ihan oikeiden kavereiden kanssa leikkimistä. Tässä on jälleen vanhempien vastuu: habboilu (tai muukaan koneella olo) ei saa viedä lapsen kaikkea vapaa-aikaa. 

Kuvagalleriat

Tutustuin kolmeen kuvagalleriaan. Näistä ainoastaan Irc-galleria oli minulle ennestään tuttu. Se tuntui olevan gallerioista kypsimmästä päästä ja ilmeisesti edelleen hyvin suosittu. Osa irc-gallerian kuvista oli hyvinkin paljastavia, mutta näin myös profiileita, joissa esiteltiin esim harrastuksen kuvia.
Kuvake tuntui kaikkein hurjimmalta sivustolta. Etenkin tyttöjen kuvat olivat suurimmaksi osaksi poseeraamista ja itsen esittelyä. Ikävältä tuntuu, että teini-ikäisten kuvat ovat sivustolla kaikkien arvioitavana. Vielä enemmän sivustossa häiritsee ominaisuus, että kuvia voi kuka vaan ladata kännykkäänsä taustakuvaksi. Käyttäjät ovat vielä niin nuoria, etteivät välttämätt edes mieti, mihin käyttöön se oma kuva päätyy. Ja kun kaikki näkevät kuvasi, niin paine laittaa omia kuvia sivustolle voi olla kova, kun kerran kaveritkin siellä itseään esittelevät.

ii2 meni jossain kahden edellisen sivuston välillä. Käyttäjien kuvat olivat usein paljastavia, mutta galleriassa oli muutakin sisältöä. Esimerkiksi keskusteluilla tuntui olevan suuri rooli.

Vanhempainillassa kertoisin erilaisista gallerioista ja niiden hyvistä ja huonoista puolista. Galleriat voivat olla nuorille tärkeitä kavereiden tapaamispaikkoja ja mahdollistavat omista kiinnostuksen kohteista juttelun. Vanhempien olisi kuitenkin syytä seurata lastensa netin käyttöä, ettei ihan millaisia tahansa kuvia päädy kaikkien katseltavaksi. Sivustojen käyttäminen on niin helppoa lapselle, että käyttämisen valvonta jää väkisinkin vanhempien huoleksi.